اساسنامه شورای هماهنگی صندوقهای قرض الحسنه

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اساسنامه پیشنهادی شورای هماهنگی صندوقهای قرض الحسنه

اين شورا با الهام از تعاليم عاليه اسلام و با استظهار به عنايات خاصه حضرت بقيت الله الاعظم حضرت امام زمان حجت ابن الحسن العسكري عجل الله تعالي فرجه الشريف و در راستای قانون فعالیت احزاب، جمعیتها و انجمن های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی مصوب 7/6/1360 با حفظ و رعايت موازين شرعي و مقرّرات جمهوري اسلامي ايران تشكيل مي گردد.

فصل اول- کلیّات و اهداف

ماده1-  نام انجمن صنفی "شورای هماهنگی صندوقهای قرض الحسنه" می باشد که تشکلی است صنفی، غیر سیاسی و غیر انتفاعی و در این اساسنامه اختصاراً شورا نامیده می شود.

ماده2-  مرکز اصلی این شورا در استان خراسان جنوبی شهرستان طبس ابتدای خیابان شهید محمد منتظری صندوق قرض الحسنه ولیعصر(عج) طبس واقع است و حوزه فعالیت آن سراسر ایران می باشد. و در صورت لزوم بنا به درخواست هیات مدیره می تواند با موافقت وزارت کشور در سایر شهرستانهای کشور شعبه، دفتر یا نمایندگی ایجاد نماید.

تبصره-هر زمان که ایجاب نماید هیأت مدیره می‌تواند مرکز اصلی شورا را تغییر و مراتب را ضمن انتشار در روزنامه به اطلاع وزارت کشور برساند.

ماده3-  کلیه اعضای حقوقی و حقیقی شورا تابعیت ایرانی داشته و التزام خود را به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بویژه اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه اعلام می دارند.

ماده4-  شورا در اجرای قانون فعالیت احزاب، جمعیتها و انجمن های سیاسی و صنفی مصوب 1360 به منظور تحقق هدف های زیر‌ تشکیل می گردد:

1-     حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی صندوقهای قرض الحسنه

2-     بررسی و ارائه راه حل و پیشنهاد برای رفع مشکلات صنفی فعالین حوزه قرض الحسنه

3-   اقدام در جهت اشاعه فرهنگ قرض الحسنه مبتنی بر احادیث و روایت از طریق مطبوعات، رسانه های صوتی، تصویری، مجازی و پایگاههای اینترنتی

4-   مشاوره و ارائه پیشنهاد و طرح و برنامه برای شکل دهی تصمیمات کلان و استراتژیک صندوقهای قرض الحسنه به مسوولین و دستگاههای ذیربط

5-     معرفی شورا به عنوان یک مرکز حرفه ای در مسایل صندوقهای قرض الحسنه

6-   همکاری و تبادل اطلاعات تخصصی با موسسات و سازمان های علمی، تخصصی و حرفه‌ای داخلی و خارجی و بین المللی مرتبط، بر اساس قوانین و مقررات کشور

7-   اجرای برنامه های تحقیقاتی و پژوهشی کاربردی مرتبط با حوزه قرض الحسنه از طریق همکاری با حوزه های علمیه، دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی

8-   کوشش در جهت بالا بردن آگاهی مدیران، مسئولان و کارکنان صندوقهای قرض الحسنه از طریق انتشارات، کنفرانس ها و سمینارها با همکاری اعضاء

9-     کوشش در جهت افزایش توانایی های علمی و حرفه‌ای مدیران و کارکنان صندوقهای قرض الحسنه

10-  ایجاد شرایط لازم در جهت حل مشکلات و اختلافات حرفه ای و صنفی صندوقهای قرض الحسنه با یکدیگر و خدمات گیرندگان از آنها

11-  پذیرش امور فنی تخصصی دعاوی مرتبط با صندوقها و ارائه نظر کارشناسی در جهت حل اختلاف و مشکلات مذکور

12-  ارائه خدمات فنی و مشاوره ای نرم افزاری و سخت افزاری به صندوقهای قرض الحسنه

13-  ارائه خدمات مشاوره‌ای، طراحی و استقرار سیستم های عملیاتی، اطلاعاتی و اجرایی در زمینه‌های مختلف به صندوقهای قرض الحسنه

14-  ایجاد مرکز اسناد، کتابها و مدارک حرفه‌ای و تخصصی مرتبط با صندوقها

15-  ایجاد بانک اطلاعاتی به منظور شناخت توانایی ها و امکانات تخصصی و حرفه‌ای صندوقها و پایشهای مرتبط

16-  تهیه و تنظیم ضوابط و استانداردهای قرض الحسنه با همکاری اعضا و دستورالعملهای فقهی حوزه های علمیه و قانونی جمهوری اسلامی

17-  چاپ و انتشار نشریه داخلی و عمومی شورا پس از اخذ مجوز از نهادهای ذیربط به منظور بالا بردن آگاهی های حرفه ای اعضاء و مدیران و مسئولان صندوقهای قرض الحسنه

18-  ارزیابی و اظهارنظرهای کارشناسی و علمیِ میزان اثر گزاری صندوقهای قرض الحسنه بر جامعه، اقتصاد و متغیرهای آن

ماده5-  طرحها، برنامه ها و ساير اقداماتي كه در اين اساسنامه پيش بيني نشده و به نحوي با وظايف يكي از وزارتخانه ها يا سازمانهاي دولتي ارتباط دارد پس از موافقت وزارتخانه و يا سازمان دولتي ذيربط به مرحلة اجرا گذارده خواهد شد.

ماده6-  کلیه اقداماتی که در چارچوب اساسنامه بوده و به نحوی نیاز به کسب مجوز از مراجع قانونی ذیربط دارد، پس از کسب مجوز لازم انجام خواهد شد.

فصل دوم: شرایط ، نحوه عضویت و انواع آن

ماده7-   اشخاص حقیقی و حقوقی با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت شورا درآیند:

  1. پذیرفتن مفاد اساسنامه شورا
  2. عدم محرومیت از حقوق اجتماعی
  3. نداشتن سوء شهرت اجتماعی و حرفه ای
  4. داشتن یکی از شرایط عضویت اصلی وابسته افتخاری

تبصره- خاتمه عضویت بنا به درخواست فرد ، سلب شرایط ، عدم پرداخت حق عضویت به رغم دوبار اخطار کتبی به فاصله یک ماه، عدم رعایت مقررات اساسنامه و یا درخواست اکثریت اعضای هیات مدیره می باشد.

ماده8-   شورا دارای سه نوع عضو خواهد بود:

1-     اعضای اصلی: کلیه صندوقهای قرض الحسنه که مکلف به پرداخت حق عضویت می باشند.

2-     اعضای وابسته: کلیه کارکنان شاغل در صندوقهای قرض الحسنه که دارای حق رای نمی باشند.

3-   اعضای افتخاری: کلیه بازنشستگان صندوقهای قرض الحسنه و افرادی که به نحوی با صندوقهای قرض الحسنه مرتبط بوده که فاقد حق رای می باشند.

تبصره- صندوقهای قرض الحسنه عضو اصلی عبارتند از :

  • صندوقهای قرض الحسنه ثبت شده در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری که دارای حق رای می باشند.
  • · صندوقهای قرض الحسنه خانوادگی که دارای حق رای نمی باشند.
  • · صندوقهای قرض الحسنه محلات که معمولاً در مساجد فعالیت می کنند و دارای حق رای نمی باشند.
  • · صندوقهای قرض الحسنه کارکنان ادارات که دارای حق رای نمی باشند.

ماده9-   هر شخص حقوقی که به عضویت شورا پذیرفته شود عضو حقوقی نامیده می‌شود. هر عضو حقوقی باید یک نفر از اعضاء واجد صلاحیت خود را به عنوان نماینده به شورا معرفی نماید تا در امور مربوط به شورا به نمایندگی وی شرکت نماید.

ماده10-    به منظور جمع آوری آمار و اطلاعات عملکرد صندوقها و لزوم تحلیل مناسب آنها، اعضای اصلی موظف به ارائه آمار دقیق مورد تقاضا از سوی هیات مدیره شورا می باشند.

تبصره- اعضای هیات مدیره ملزم و متعهد به حفظ محرمانگی آمار و اطلاعات جمع آوری شده از صندوقهای قرض الحسنه می باشند.

ماده11-    هر یک از اعضاء که شرایط عضویت شورا را از دست دهد از عضویت در شورا مستعفی شناخته می‌شود ولیکن ملزم به انجام تعهدات قبلی هستند.

ماده12-    مجمع عمومی می تواند شرایط جدیدی به شرایط عضویت اضافه نماید و هیا ت مدیره طبق ضوابط مصوب مجمع عمومی ملزم به پذیرش عضویت متقاضیان می‌باشد.

ماده13-    چنانچه به دلیل واجد شرایط نبودن بعضی از متقاضیان، تقاضای عضویت آنان از سوی هیات مدیره پذیرفته نگردد، متقاضی می‌تواند اعتراض خود را در اولین جلسه مجموع عمومی مطرح و تصمیمات مجمع را در این مورد قطعی و لازم الاجرا است.

فصل سوم ارکان

ماده14-    ارکان شورا عبارتند از : الف- مجمع عمومی   ب- هیات مدیره     ج- بازرس

الف) مجمع عمومی

ماده15-   مجمع عمومی عالی ترین مرجع تصمیم گیری شورا بوده که از اجتماع نمایندگان اعضاء حقوقی و به صورت عادی و فوق العاده تشکیل می گردد.

تبصره-حضور اعضاء حقیقی در جلسات مجمع عمومی بلامانع است ولی حق رأی نخواهند داشت.

ماده16-   مجمع عمومی عادی با رعایت تشریفات مندرج در اساسنامه سالی یکبار تشکیل خواهد شد. برای رسمیت یافتن جلسه حضور نصف به علاوه یک اعضای اصلی و جهت تصویب هر موضوعی، رای موافق اکثریت نسبی اعضای حاضر ضرورت دارد.

تبصره1- در صورتیکه در دعوت نخست تعداد حاضرین به حد نصاب نرسد، جلسه دوم با فاصله حداکثر یک ماه تشکیل و با هر تعداد عضو حاضر جلسه رسمیت خواهد یافت.

تبصره2- در صورت استنکاف هیات مدیره از دعوت مجمع عمومی، بازرس می‌توانند با هماهنگی وزارت کشور رأساً نسبت به دعوت مجمع عمومی اقدام نمایند. همچنین در صورت خودداری بازرس از دعوت مجمع عمومی 3/1 اعضای اصلی می توانند نسبت به دعوت مجمع عمومی اقدام نمایند.

ماده17-   مجمع عمومی به تقاضای هیات مدیره، بازرس یا یک سوم کل اعضای اصلی با دعوت رییس شورا از طریق انتشار آگهی در روزنامه کثیر الانتشار، پایگاه اینترنتی شورا، کانالهای مجازی رسمی شورا یا پیامک حداقل 2 هفته قبل از برگزاری مجمع تشکیل می گردد.

ماده18-    وظایف مجمع عمومی عادی به شرح زیر می‌باشد:

1-     استماع، رسیدگی و اظهار نظر نسبت به گزارش هیات مدیره و بازرسان

2-     بررسی و تصویب تراز مالی شورا

3-     انتخاب یا تجديد انتخاب اعضاي هيأت مديره برای مدت 3 سال و بازرسان برای مدت یک سال

4-     تعیین روزنامه کثیر الانتشار یا محلی به منظور درج آگهی‌های مربوط به شورا

5-     تعیین خط مشی و استراتژی شورا

6-     تعیین مبالغ مربوط به ورودیه و حق عضویت سالانه اعضاء و تغییر آنها

7-   شور و اخذ تصمیم در مورد کلیه مسائلی که در دستور جلسه مجمع قرار دارد مشروط به آنکه در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده نباشد.

ماده19-   مجمع عمومی فوق العاده بنا به دعوت هیات مدیره یا بازرسان و یا به تقاضای کتبی حداقل 3/1 از اعضاء تشکیل می‌شود و اختیارات آن به شرح ذیل است:

1-     تغییر و اصلاح اساسنامه

2-     عزل انفرادی یا اجتماعی اعضاء هیات مدیره و یا بازرسان

3-     تصویب الحاق به انجمن و یا پایان دادن به همکاری با انجمن و یا انجمن های صنفی دیگر

4-     انحلال شورا و انتخاب اعضای هیات تصفیه

ماده20-   عزل هیات مدیره بنا به درخواست 3/1 اعضای اصلی شورا یا بازرس یا اکثریت هیات مدیره با اطلاع و تایید وزارت کشور در دستور کار مجمع فوق العاده قرار می گیرد.

ماده21-   جلسات مجمع عمومی فوق العاده با حضور حداقل 3/2 اعضاء رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن با حداکثر 4/3 آراء حاضرین نافذ خواهد بود.

تبصره-چنانچه مجمع عمومی فوق العاده بار اول حد نصاب لازم را بدست نیاورد بار دوم به فاصله 15 روز با حضور حداقل نصف بعلاوه یک اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت 4/3 آراء حاضرین نافذ و معتبر خواهد بود.

ماده22-    هیات مدیره و بازرسان می‌توانند در مواقع ضروری مجمع عادی را بطور فوق العاده دعوت نمایند.

ماده23-   اخذ رأی در مجامع عمومی می تواند بصورت مکتوب، شفاهی، الکترونیکی، علنی یا غیر علنی باشد. بجز مواردی که در اساسنامه پیش بینی شده و یا نسبت به آن در مجمع عمومی، اخذ تصمیم به عمل آید.

ماده24-    هر یک از اعضاء می‌تواند برای حضور در مجمع عمومی و دادن رأی به عضو دیگر شورا وکالت دهد.

تبصره-هیچ عضوی نمی‌تواند وکالت بیش از یک عضو دیگر را دارا باشد.

ماده25-    ترتیب تشکیل و اداره جلسات مجمع عمومی:

1-   مجامع عمومی توسط هیات رئیسه ای مرکب از رئیس، منشی و دو ناظر اداره می شود. ریاست مجمع عمومی با رئیس شورا و منشی مجمع، منشی هیات مدیره خواهد بود مگر در مواقعی که انتخاب یا عزل بعضی از مدیران یا کلیه آنها در دستور جلسه باشد که در این صورت رئیس و منشی مجمع از بین اعضاء حاضر در جلسه با اکثریت نسبی انتخاب می‌شود. در صورت عدم حضور رئیس شورا ریاست جلسه به عهده نایب رییس شورا خواهد بود.

2-   هرگاه در مجمع عمومی شور و اخذ تصمیم در موضوعات مطروحه در دستور جلسه خاتمه نیابد، هیات رئیسه مجمع با تصویب اعضاء می‌تواند اعلام تنفس نموده و تاریخ جلسه بعد را که حداکثر از یک هفته متجاوز نباشد تعیین نماید. تمدید جلسه نیاز به دعوت و انتشار آگهی مجدد نخواهد داشت و حد نصاب لازم جهت رسمیت جلسه همان حد نصاب قبلی می‌باشد.

3-   از مذاکرات و تصمیمات مجمع عمومی صورت جلسه‌ای توسط منشی تنظیم و به امضاء هیات رئیسه خواهد رسید.

4-   کلیه صورت جلسات، لیست اسامی حاضرین در مجمع، اعلام نتایج انتخابات، نسخ اساسنامه تصویبی و تایید صحت انتخابات باید به امضاء هیأت رئیسه برسد.

5-   مجامع عمومی نماینده قانونی کلیه اعضاء بوده و تصمیمات آن در مورد تمام اعضاء اعم از حاضرین یا غایبین نافذ خواهد بود.

ب) هیات مدیره

ماده26-   هیات مدیره مسئول اداره امور شورا و حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی اعضاء می باشد. تعداد اعضاء اصلی هیات مدیره 5 نفر و تعداد اعضاء علی البدل هیات مدیره 2 نفر می‌باشد، که توسط مجمع عمومی برای مدت 3 سال از بین اعضاء اصلی، وابسته یا افتخاری انتخاب می‌گردند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

تبصره1- شعب شورا با رعایت ماده 2 اساسنامه در شهرستانها و استانها توسط هیات مدیره ای مرکب از 3 نفر که از سوی اعضای همان منطقه انتخاب و با تصویب هیات مدیره مرکزی توسط رییس شورا منصوب می شوند اداره خواهد شد. اعضای این هیاتها طبق دستورالعمل هیات مدیره مرکزی فعالیت خواهند نمود.

ماده27-   هيأت مديره و بازرسان تا زمانيكه جانشين آنها از سوي مجمع عمومی تعيين و معرفي نشده است ، به مسؤوليت خود باقي بوده و کلیه مسئولیت ها و وظایف شورا همانند گذشته بر عهده اعضای فعلی هیات مدیره خواهد بود.

ماده28-   اعضای هیات مدیره در اولین جلسه‌ای که حداکثر یک هفته پس از انتخابات تشکیل می‌شود موظفند از بین خود یک نفر به عنوان رئیس شورا، یک نفر نایب رئیس و یک نفر منشی انتخاب نموده و نسخه ای از صورتجلسه انتخابات را به وزارت کشور ارسال نمایند.

ماده29-    انتخاب مجدد هريك از اعضاي اصلي و علي البدل هيأت مديره بلامانع است.

ماده30-   هیات مدیره می‌تواند از بين خود يا از خارج يك نفر شخص حقيقي ايراني مسلمان و خوشنام را به عنوان دبیر شورا انتخاب نموده و حدود اختيارات و مدت تصدي و حق الزحمه او را تعيين نمايد.

ماده31-   اگر دبیر عضو هيأت مديره باشد ، دوره دبیری او از مدت عضويت او در هيأت مديره بيشتر نخواهد بود، ولي در هر حال انتخاب مجدد بر طبق مقررات اين اساسنامه بلامانع است.

ماده32-    در صورتی که دبیر شورا از اعضاء هیات مدیره نباشد می‌تواند در جلسات بدون حق رای شرکت نماید.

ماده33-   جلسات هیات مدیره که حداقل هر سه ماه یکبار تشکیل می شود با حضور اکثریت مطلق اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت نسبی آراء حاضرین معتبر خواهد بود. بنا به ضرورت رييس يا نايب رييس يا دبیر و يا چند نفر از اعضاي هيأت مديره تشكيل جلسه فوق العاده خواهد داد.

تبصره1- دعوت از هیات مدیره توسط رییس شورا یا دبیر بوسیله تلفن، کتبی، پیامکی و ... حداقل 3 روز قبل از جلسه خواهد بود.

تبصره2- صورت مذاکرات و تصمیمات هیات مدیره در دفتر صورتجلسات هیات مدیره ثبت و به امضای حاضرین خواهد رسید.

تبصره3- شرکت بازرس شورا بدون حق رای در جلسات هیات مدیره بلامانع است.

ماده34-   شرکت اعضای هیات مدیره در جلسات ضروری است. غیبت در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب بدون عذر موجه به عنوان استعفاء از عضویت در هیات مدیره خواهد بود و تشخیص موجه یا غیر موجه بودن غیبت حداقل با 3/2 اعضای هیات مدیره خواهد بود.

تبصره- در صورت استعفا یا فوت یا سلب شرایط از هریک از اعضای هیات مدیره، عضو علی البدل برای مدت باقی مانده جانشین وی خواهد شد.

ماده35-   کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور با امضای رئیس یا نایب رییس شورا و یک نفر از اعضای هیات مدیره با مهر شورا معتبر خواهد بود.

تبصره- کلیه مکاتبات اداری، اوراق عادی و طرح دعاوی در محاکم قضایی و ثبتی با امضاء رییس شورا یا دبیر و مهر شورا معتبر خواهد بود.

ماده36-    حدود وظایف و اختیارات هیات مدیره عبارتند از:

1-     نمايندگي در برابر اشخاص ثالث ، ادارات و مؤسسات دولتي و خصوصي

2-     اجرای مصوبات مجمع عمومی

3-     حفظ حقوق و منافع مشروع قانونی اعضاء

4-     افتتاح یا بستن انواع حساب در بانکها، موسسات مالی مجاز و صندوقهای قرض الحسنه عضو شورا

5-   انجام هر نوع معامله و انعقاد قرارداد و تفسير و تبديل و فسخ و اقامه و ابطال و واگذاري و اجراي آنها نسبت به اموال منقول و غير منقول و حقوق و اسناد و اوراق مشروط بر آنکه به منظور جلب منافع شورا باشد.

6-     اجاره و استيجاره و واگذاري و فسخ اجاره و درخواست تعديل و دفاع از آن

7-     رهن گذاردن و رهن گرفتن اموال منقول و غیر منقول

8-     استقراض از بانکها و موسسات اعتباری مجاز و وام دهی به اعضای اصلی و وابسته شورا

9-     رسیدگی به حسابهای شورا و پرداخت دیون و وصول مطالبات

10-  حضور در مراجع حل اختلاف به نمایندگی از سوی اعضاء و دفاع از حقوق آنان

11-  اقامه و تعقيب و دفاع از هرگونه دعوي يا انصراف و استرداد آن با داشتن تمام اختيارات در كليه مراحل دادرسي اعم از دادگاههاي صلح و عمومي و ديوان كشور و ساير مراجع با حق مصالحه و سازش و تعيين وكيل با حق توكيل غير

12-  ارجاع دعوي به داوري وتعيين داور و وكيل با حق توكيل غير و لو كراراً و عزل و انتخاب مجدد آنها

13-  ادعاي جعل و انكار نسبت به سند طرف و استرداد سند و تعيين جاعل

14-  تعيين ميزان حق الوكاله، انتخاب مصدق و كارشناس ، اقرار نسبت به كليه امور، دعوي خسارت جلب ثالث و دفاع از آنها ، دعوي متقابل و دفاع از آن، درخواست صدور اجرائيه اعم از دادگاههاي دادگستري و اجراي ثبت و هر دادگاه ديگر و تعقيب عمليات اجرايي و اخذ محكوم به

15-  انجام تشریفات قانونی در کلیه مراحل مالیاتی و ثبتی و ...

16-  قبول يا رد هدايا و وجوه بلاعوض با كسب اختيار تام در نوع مصرف آن

17-  استخدام، عزل و نصب کارمندان اداری

18-  دعوت مجامع عمومی طبق مقررات اساسنامه

19-  تهیه و ارائه گزارش سالیانه به مجمع عمومی

20-  تهیه و تنظیم تراز مالی و همچنین پیش بینی بودجه سال آتی جهت ارائه به مجمع عمومی

21-  تدوین آئین نامه‌های داخلی و اجرای آن پس از تصویب وزارت کشور

22-  تعیین میزان حق ورودی و عضویت اعضاء بر اساس جدول تعیین شده از طرف مجمع عمومی

23-  تاسیس و تقویت شرکت‌های تعاونی و ایجاد امکانات رفاهی برای اعضای اصلی، وابسته و افتخاری

24-  تشکیل کمیته‌های مورد نیاز منطبق با نیازها و فعالیت های شورا با موافقت وزارت کشور

تبصره- بطور کلی هیات مدیره می تواند در حیطه وظایف خود هر اقدامی را که ضروری بداند با رعایت مصالح شورا انجام دهد.

ماده37-    وظایف رئیس شورا عبارتست از :

1-     اداره جلسات هیأت مدیره

2-     اداره جلسات مجامع عمومی و فوق العاده

3-     دعوت اعضاء هیأت مدیره و اعضای مجامع شورا و تشکیل منظم جلسات

4-     مراقبت بر حسن جریان امور شورای هماهنگی صندوقهای قرض الحسنه

5-     ابلاغ تصمیمات مجمع عمومی و فوق العاده و هیأت مدیره به دبیر و سایر مسئولان شورا جهت اجرا

6-     انجام سایر موارد که با توجه به اساسنامه بر عهده رئیس شورا قرار دارد

ماده38-    دبیر شورا ریاست امور دبیرخانه را عهده دار بوده و مسئول تشکیلات اجرائی است و وظایف او بشرح زیر می‌باشد:

1-   استخدام یا به کارگماردن کارکنان اداری شورا و در صورت لزوم استخدام مشاور وکارشناس پس از تصویب هیأت مدیره

2-     انجام مکاتبات و نامه‌های اداری شورا و نظارت بر حسن اجرای مقررات داخلی شورا

3-     اجرای مصوبات و تصمیمات هیأت مدیره و مجمع عمومی و انجام امور جاری و اداری شورا

4-     حفظ و نگهداری اسناد و مدارک مالی و اداری و دفتر مشخصات کامل اعضاء شورا

5-     تهیه و تنظیم کارت عضویت با امضاء خود و رئیس شورا و مهر شورا

6-     وصول و جمع آوری ورودیه، حق عضویت ها و کمک های مالی

7-     حفظ اموال منقول، غیر منقول، وجوه و اسناد مالی شورا

8-     پیش بینی بودجه سال آتی و تسلیم آن به هیأت مدیره جهت بررسی و تصویب

9-     سایر وظایف که توسط هیات مدیره به وی تفویض می شود.

ج) بازرس

ماده39-   مجمع عمومی یک نفر را به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را بعنوان بازرس علی البدل از میان اعضای شورا برای مدت یک سال انتخاب می‌نماید.

تبصره1- انتخاب مجدد بازرس بلامانع است.

تبصره2- اعضای هیات مدیره، دبیر و نزدیکان سببی و نسبی آنان نمی توانند بعنوان بازرس انتخاب شوند.

ماده40-    وظایف و اختیارات بازرس و بازرسان به قرار زیر است:

1-     نظارت و رسیدگی به دفاتر، اوراق و اسناد مالی و مراقبت در حسن جریان امور مالی شورا

2-     رسیدگی و گواهی گزارش مالی جهت ارائه به مجمع عمومی

3-     رسیدگی به شکایات اعضاء و در صورت لزوم تهیه گزارش برای ارائه به هیات مدیره یا مجمع عمومی

4-     اقدام به دعوت و تشکیل مجمع عمومی در صورت لزوم بر طبق اساسنامه

5-     تهیه و ارائه گزارش عملکرد خود به مجمع عمومی

6-   اظهار نظر درباره صحت صورت دارايي و عملكرد شورا و مطالب و اطلاعاتي كه مديران دراختيار مجمع گذاشته اند.

7-     در صورت لزوم تقاضاي تشكيل جلسه فوق العاده مجمع عمومی

ماده41-   در صورت فوت يا استعفاء يا معذوريت بازرس اصلي يا سلب شرايط از او بازرس علي البدل بجاي او انجام وظيفه خواهد كرد.

ماده42-   کلیه اسناد و مدارک شورا اعم از مالی و غیر مالی در هر زمان و بدون قید و شرط باید توسط هیات مدیره جهت بررسی در اختیار بازرس و نمایندگان کمیسیون ماده 10 احزاب قرار گیرد.

ماده43-    شرایط انتخاب اعضاء هیات مدیره و بازرسان:

1-     داشتن تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران

2-     نداشتن سابقه محکومیت کیفری که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی گردد

3-     مشهور به حسن شهرت و امانت داری

4-   دارای حداقل 5 سال سابقه کار مرتبط (عضویت در هیات مدیره، هیات امناء، بازرس یا کارمند) با صندوق قرض الحسنه

5-     عضویت در شورا

6-     متدین به اسلام و مذهب رسمی کشور

7-   داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم برای هیات مدیره و مدرک لیسانس برای رییس شورا، دبیر و بازرسان

فصل چهارم سال مالی، انحلال و تسویه

ماده44-   سال مالي صندوق از اول فروردين ماه هر سال شروع و در پايان اسفند ماه همان سال خاتمه مي يابد. اولين سال مالي صندوق از تاريخ ثبت تا پايان اسفند همان سال است .

ماده45-   تامین مالی شورا از طریق جمع آوری هدایا، اعانات، قبول وصیت، وقف، حق عضویت اعضا ورودی و سالانه، خدمات مندرج در اهداف شورا و کمک هایی که اشخاص حقیقی، حقوقی و سازمانها و نهادها به شورا اعطا می‌نمایند صورت می پذیرد.

تبصره- میزان ورودیه و حق عضویت سالانه با تصویب مجمع عمومی تعیین می‌گردد.

ماده46-   درآمدها و هزینه های شورا در دفاتر قانونی ثبت و شرح و بیلان آن در پایان هر سال مالی جهت بررسی به کمیسیون ماده 10 قانون فعالیت احزاب و جمعیتها ارائه خواهد شد.

تبصره1- کلیه دفاتر قانونی شورا درصورت درخواست اداره امور مالیاتی در اختیار آنان قرار می گیرد.

تبصره2- تمامی وجوه مازاد بر هزینه های شورا در حسابی نزد بانکها، موسسات مالی یا صندوقهای قرض الحسنه مجاز بنام شورای نگهداری خواهد شد.

ماده47-   چنانچه به عللي تصميم به انحلال شورا گرفته شود، ويا به عللي منحل گردد، كلية دارايي اعم از منقول و غير منقول پس از تسویه مطالبات و پرداخت بدهي ها با نظر نمايندة ولي فقيه به يكي از مؤسسات عام المنفعه داخل كشور یا صندوقهای قرض الحسنه واگذار خواهد شد.

ماده48-   در صورت انحلال، مجمع عمومی با اكثريت 4/3 مجموع آراء ، پنج نفر را از بين خود يا اعضاي هيأت مديره يا خارج ، بعنوان هيأت تسويه انتخاب مي نمايد.

ماده49-    هرگونه تغييري در مفاد اساسنامه پس از موافقت کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور قابل اجرا مي باشد.

ماده50-   سایر مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی نشده تابع مقررات آئین‌نامه کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور و دیگر مقررات مربوطه خواهد بود.

ماده51-    کلیه اعضاء شورا موظف‌ اند همه ساله حق عضویت خود را به شورا پرداخت و رسید دریافت نمایند.

ماده52-   چنانچه هر یک از اعضاء در مدت یک سال بدون عذر موجه از پرداخت حق عضویت خودداری نمایند، از طرف دبیر شورا به آخرین آدرسی که به شورا اعلام نموده است کتباً به وی اخطار می‌شود در صورتی که حداکثر ظرف سه ماه پس از اخطار عضو مورد اشاره اقدام به پرداخت حق عضویت ننماید موجب انفصال وی از عضویت در شورا می‌گردد. قبول مجدد عضویت اینگونه اعضاء مستلزم تصویب هیأت مدیره و در صورت عدم تصویب هیأت مدیره و تقاضای عضو مستلزم تصویب مجمع عمومی خواهد بود.

تبصره- تشخیص موجه یا غیر موجه بودن عذر اعضاء با هیات مدیره است.

ماده53-    کلیه اسناد، مدارک، پرونده ها و نوشته های رسمی در دفتر مرکزی شورا نگهداری می شود.

ماده54-   اين اساسنامه در 4 فصل و 54 ماده و 22 تبصره، در مورخ 10/6/1397 به تصويب هیات موسسان رسيده و قابل اجراست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

  • ایران، استان خراسان جنوبی، شهرطبس، خیابان شهید محمد منتظری
  • صندوق ولیعصر ۲۱۹۷-۳۲۸۲-۰۵۶
  • صندوق قدس  ۶۲۳۲-۳۲۸۶-۰۵۶
  • ۰۵۶-۳۲۸۲-۲۱۹۷
  • ۰۹۰-۲۲۸۲-۲۱۹۷
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گالری تصاویر

logo-samandehi

ارسال پیغام

  ایمیل ارسال نشد !   Your email has been sent.
بالا